Tипови земљишта и њихове особине

У оквиру еколошке секције одржана је радионица : Основни типови земљишта и њихове особине ( корелација биологија-географија).

У току првог дела радионице  ученици су испитивали  физичке особине земљишта попут боје, величине  честица, способност земљишта да задржи воду, као и хемијска својства земљишта: количину карбоната, pH вредност.

Током активности мерења влажности земљишта узорци различитих типова земљишта налазили су се у канистерима са одводом у које је сипана иста запремина воде ( 500ml ), након  2 минута мерена је запремина  воде која је истекла из посуде.

Микро бит уређај, повезан са сензором за мерење влаге,  употребљен је за одређивање влажности различитих типова земљишта: песковито, баштенско, шљунковито, планинско и земљиште са вегетацијом.

 Добијени су следећи резултати :

tabela1

Закључак : на основу мерења запремине воде, на улазу и излазу посуде са различитим типовима земљишта, може се утврдити да огољенено земљиште без вегетације много брже пропушта воду у односу на земљиште обрасло вегетацијом, што значи да је ерозија земљишта израженија у областима у којима нема биљног покривача. Тврдњу доказују и  измерене вредности за влажност земљишта очитане на Микро бит уређају

На другом делу радионице, такође помоћу Микробит уређаја и сензора,  испитана  је влажност земљишта са вегетацијом  које се налази на осунчаном месту и у сенци, где је мања  количина светлости и топлоте.

Добијени су следећи резултати :

IMG 9846d71e0bf64c40088f1ff6e1092f97 V tabela2

Закључак : мерење влажности земљишта је вршено на три узорка која су се налазила на осунчаном месту и три узорка у сенци. На основу вредности које је показао Микро бит уређај, ученици су извели закључак да је влажност земљишта мања у узорцима који су се налазили на осунчаном месту, пошто је на таквим местима температура ваздуха виша, па је осим већег испаравања влаге из земљишта повећана и транспирација воде из биљака, што додатно смањује влагу у земљишту.

Напомена : уређај је програмиран тако  да уколико је већа влажност земљишта на уређају се очитава (показује) мања  бројчана вредност.

20180925 180617   20180925 180639 20180925 181533  20180925 181428
 20180925 184622  20190529 180927  IMG e04ce3353ba34f533a75823da8829202 V  IMG 4d5f893b3a94ecf49cbbd2ca28d1579d V
 IMG 96725a1430584e59001f98cc8b834899 V  IMG ac7fc8f9fcadbbaa945262b485113405 V  20180925 182725  IMG 4e58870bcffebccf184ad275fae31ea2 V
 IMG b8451d84e23b43f8d1cf34f65178a157 V  IMG b123135dc6aecee3c08ea8c6f0cfee88 V  IMG c2fe0f1461d44f6ab29a4397bd6cf59c V  20180925 182717
       

Еко логичарење

 У оквиту пројекта „Школе за 21. век“, под темом екологија, ученици 7-3 одељења су осмислили друштвену игру „ЕКО ЛОГИЧАРЕЊЕ“. Ученици су осмислили питања за еко-логи картице, које су играчи извлачили при стављању дрво-фигуре на поље-жути цвет. Затим су прочитали чињеницу која је била исписана на еко-логи картици, а на дну картице се налазило питање које је повезано са горе написаном чињеницом. Извлачењем нових картица откривале су се разне еколошке чињенице везане за наше окружење. Игра је једноставна и занимљива, а садржај еко друштвене игре је везан за заштиту и очување природе. Поред еко-логи картица, ова друштвена игра укључује и постављање „дрво-фигурице“ на поља по унапред утврђеним правилима. Уз ову игру смо се дружили, „засадили смо шуму“, понављали старе и усвојили нове спознаје. 3  4
     
1 2  5

Еколошки аларм

Ученици седмог разреда су заједно реализовали активност коришћења микробита и направили аларм који региструје отварање врата. Искористили су два микробита која су повезали радио везом, а затим омогућили да сигнал са једног који се налази залепљен на вратима, стигне до другог који се налази у другој просторији. Када микробит пријемник добије сигнал, он шаље сигнал малом звучнику да се укључи. Тај звук је знак да неко покушава да уђе у просторију јер су се врата отворила. Ученици су имали неколико решења, а како смо имали два звучника на крају смо имали два аларма који су радили. Аларм је на крају упакован у посебно дизајнирану кутију од картона, тако да је цела група ученика имала задужење које су сами себи осмислили и поделили. Посебно их је заинтересовало повезивање самог аларма са звучником помоћу разних жица које је требало правилно уклопити.
Следеће недеље ће исту активност имати и ученици шестог разреда јер су изразили жељу да и они направе свој аларм. Измена ће бити једино у томе што ће аларм који ће они направити реаговати на упаљено светло у просторији а не на покрет отварања врата.

IMG 20190530 183002 resized 20190530 081803355  IMG 20190530 183749 resized 20190530 081746344 
 IMG 20190530 183919 resized 20190530 081735320  IMG 20190530 183922 resized 20190530 081722925
 IMG 20190530 184003 resized 20190530 081641423  IMG 20190530 184007 resized 20190530 081626917
 IMG 20190530 184723 BURST001 COVER resized 20190530 081548013  

Микро Еко љубимац

Радионица Микро-Еко је организована с циљем да упозна ученике трећег и четвртог разреда са употребом микробитова. Ови ученици су се први пут сусрели са самим програмирањем и за њих је цела радионица била потпуна новина. Да би успели да код пребаце на микробит помогли су им њихови другови из шестог разреда. На крају радионице имали смо десетак дигиталних љубимаца који су могли да ураде неколико основних функција (да покажу осмех, пошаљу срце, иду да спавају, да се играју - приказ анимације која изгледа као да љубимац трчи). На крају су ученици своје микробитове ставили у унапред припремљену кутију тако да је љубимац добио своје еколошко тело што је у складу са пројектом који смо желели да испратимо.
Забележили смо неколико фотографија са ове активности.

 IMG 20190515 182756IMG 20190515 182412

Eко танграм

Чланови математичке секције  радо су се придружили еко пројекту у школи. Од картона и другог рециклажног материјала израђивали су математичке слагалице. Највише пажње посветили су игри Танграм. То је  једна од најстаријих слагалица и загонетки, која је у Европу стигла из Кине . Танграм се састоји се од седам стандардних делова од којих се слажу слике различитих облика.  Чланови секције организовали су радионицу под називом „ Еко танграм за целу породицу“ . Радионица је била веома посећена  и успешно реализована, а чланови секције задовољни јер су укључили многобројне родитеље и остале ученике у своје активности.

IMG 1652  IMG 1796 
 IMG 1654  ekotangram1jpg
ekotangram2 ekotangram3

Еко квиз

Еко квиз замишљен као игра, учење кроз игру и на грешкама, развијање способности закључивања код деце и критичко мишљење. Састављен од три различите игре са истом поруком - колико знамо о екологији и колико је она примењива?
У квизу су учестовали ученици 6. разреда са својим родитељима. Ученици 8. разреда су саставили питања о општем знању о екологији. Питалице су замишљене као логички след разних области у вези са очувањем природе и еколошким појмовима.
Друга игра је била Мозгалице. Овде су ученици и њихови родитељи давали одговоре на основу свог искуства или неких информација о одређеној теми. На пример: Шта мислиш, колико стабала се посече за 1 тону папира?
Трећа игра је била Веште руке. Од папира, пластичних чаша и осталих употребних материјала су правили предмете на задату тему.

 IMG 1738 IMG 1740
 IMG 1741  IMG 1808
 IMG 1831  

Еколошка представа

У циљу подизања еколошке свести наших ученика као будућих грађана нашег друштва, ученици 5.1, 5.2 и 5.3 одељења урадили су самостално пројекат- еколошку представу. Наставнице Ана Ковачевић и Марија Војиновић су усмеравале њихов рад. Тај пројекат је реализован кроз више активности кроз десетак сусрета са више од десет сати рада. Учествовали су сви ученици по сопственој жељи, а у завршној реализацији пројекта двадесет и седморо ученика од шездесетак с тим да су завршну, еко песму певали сви ученици. Прво се приступуло изради мапе ума- шта је све потребно за израду једне представе: сценарио, сцена, костими, музика, реквизити, редитељ..
Прва од активности била је израда сценарија. Ученици су на основу својих литерарних радова са којима су учествовали на литерарном конкурсу тимски стварали сценарио у четири сусрста. Друга од активности била је драматизација у око пет сусрета. Трећа од активности била је осмишљавање мелодије за завршну еко- песму. Четврта  активност је било извођење еко-перформанса у школском дворишту пред публиком, другим ученицима. Пета  активност био је сусрет са завичајним писцем, Срђаном Тешином и сагледавање представе из друге перспективе, угла књижевника, кроз дискусију и даље упловљавање у свет књижевности, стварања и уметности.
Тема представе- Понашање ученика на екскурзији;
Контекст- Сусрет ученика у природи;
Протагонисти и антагонисти - Освешћени еколози( ученици ОШ " Ђура Јакшић" )
Неосвешћени еколози (ученици из непознате школе и места).
Кроз дијалог и дискусију о значају очувања природе, јер без природе нема ни нас људи, дешава се класичан преокрет драмске радње, Неосвешћени схватају значај очувања природе, типа- Уништиће нас пластика, и то није научна фантастика, Лете кесе на све стране, злокобне к'о црне вране...итд. На крају сви певају еколошку песму - " Питке воде мало има, потребна је нама свима, Свако стабло за нас дише, уништиће га киселе кише.

vlcsnap 2019 05 28 01h09m27s070  vlcsnap 2019 05 28 01h09m43s648
 61097381 356370368351028 3926049117310025728 n  61142767 1336460993186079 8792463912281833472 n

61102331 2335519483395766 444009960964096000 nУ озону сунце пушта, биће вруће, биће суша,
Шуме наше багер руши, то животиње тишти и гуши.
Еколози бићемо ми, паметни и одлучни,
Природу ћемо да чувамо, смеће да сортирамо,
Еколози најбољи!
Папире рециклирамо, природу чувамо,
Дрво засадимо, чувамо га, пазимо,
еколошки размишљамо.
Нечистоће уклањамо,
порушено поправљамо,
С природом ми дишемо,
њој певамо и пишемо,
Волимо природу!

IMG 1700  IMG 1702 

Перформанс у етру, пред публиком за ђаке петаке је ватрено крштење на сцени, али и сјајна прилика за развој критичког мишљења , еколошке свести и самопоуздања! Браво петаци!

Зидне еко - новине

Бројни ученици са више предматних наставника: српски језик- Весна Милошев и Ана Ковачевић, биологија - Гордана Бабић су израдом паноа представили развој еколошке свести и значај очувања природе за даљу цивилизацију човека.

 IMG 20190527 185434 resized 20190529 082445997

Књижевност и географија

На основу доказа и чињеница кроз дискусију пред географском картом ученици су повезивали своја знања из књижевности и географије и одређивали маршуту Робинзоновог путовања. Ми, природа и свет око нас!

vlcsnap 2019 05 28 01h07m11s083  vlcsnap 2019 05 28 01h07m39s584 

Књижевност и мапе ума, дрво проблема и илустрација

Ученици су на сликовит начин представили свој доживљај главног јунака, Робинзона Крусоа и природе. Израђивали су мапе ума подељени у четири групе. Прва група- Живот Робинзона Крусоа, друга група - Дрво проблема, са проблемом - заточен на пустом острву, трећа група - Анализа књижевног дела и четврта група- Илустрација Робинзона и пустог острва. Ученици 5.1 одељења наше школе су на сјајан начин представили: све оно чега ће се сећати када , после неколико година чују или изговоре реч Робинзон Крусо - морепловац коме се испунила жеља из детињства, али је и доживео бродолом, Мароко -ропство, Бразил, Петко - пријатељство, пусто острво, повратак после 28 година. Затим, сасвим самостално уочили су узроке и последице, као и резултатате проблема - непослушност родитељима, авантуристички дух из детињства, јаки таласи, а последице су :усамљен живот, сналажљивост и ново пријатељство са Петком. Трећа група је анализирала редовне елементе анализе књижевних дела, попут: о писцу, тема, идеја, место и врема радње, елементе композиције итд. , а четврта група је сјајно представила илустрацију. Општи закључак је да се сваки човек бори са природом, тј. реалношћу, али и са самим собом. Робинзону је требало двадесет и осам година за то. Размислимо о својим манама! Природа - реалност- ми!

61051942 297589724450744 4125448364210782208 n  61333780 2738977769465340 5695857964347293696 n 61350530 935681280097267 2667366405271191552 n

Страна 1 од 2